ماه فروماند از جمال محمد سرو نباشد به اعتدال محمد قدر فلک را کمال و منزلتي نيست در نظر قدر با کمال محمد سعدي اگر عاشقي کني و جواني عشق محمد بس است و آل محمد ۱۷ربيع الاول، روزي است که رحمت خداوند بر بشريت جاري شده است و محبت و احسان او بر دنيا و آخرت استقرار يافته است. بالاترين شخصيت تاريخ بشريت به دنيا پاي نهاده و لحظه لحظه زندگاني خويش را وقف زنده نمودن نسل ها کرده است. اين روز مولود ديگري نيز دارد و او نيز ششمين اما شيعيان است
lhi tv,lhkn hc [lhg lpln.w.
ماه فروماند از جمال محمد
سرو نباشد به اعتدال محمد
قدر فلک را کمال و منزلتي نيست
در نظر قدر با کمال محمد
سعدي اگر عاشقي کني و جواني
عشق محمد بس است و آل محمد ۱۷ربيع الاول، روزي است که رحمت خداوند بر بشريت جاري شده است و محبت و احسان او بر دنيا و آخرت استقرار يافته است. بالاترين شخصيت تاريخ بشريت به دنيا پاي نهاده و لحظه لحظه زندگاني خويش را وقف زنده نمودن نسل ها کرده است. اين روز مولود ديگري نيز دارد و او نيز ششمين اما شيعيان است و چه زيباست تقارن ميلاد امام صادق (ع) با جدش رسول خدا (ص). اين روز پربرکت بر شما تبريک و تهنيت باد. خصوصيات پيامبر اکرم(ص) در قرآن کريم نبي مکرم اسلام صلي الله عليه و آله در تمام عمر پر برکت خويش از کودکي تا هنگامي که به ملکوت اعلي پر کشيد، نمونه و مظهر عالي ترين اخلاق، رفتار و گفتار بوده است. سنت و سيره آن حضرت براي همه انسان ها و خصوصاَ مسلمانان الگويي پسنديده است و بر همه ماست، ابعاد وجودي ايشان را بشناسيم و به حضرتش اقتدا کنيم. در قرآن آيات بسياري درباره اخلاق فردي، اجتماعي، خانوادگي و همچنين آداب زندگي رسول اکرم صلي الله عليه و آله وجود دارد که ما در اينجاما چند مورد از آنها را مطرح مي کنيم. 1.پيامبر(ص) اسوه حسنه «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِيراً» پيامبر اسوه حسنه نام گرفتند. اسوه يعني سر مشق و مقتدا. اسوه سه مرتبه در قرآن آمده است. اين آيه پيامبر را به عنوان انساني کامل که نيکو ترين سر مشق و الگو مي باشد، معرفي مي کند. ايشان بهترين الگو در همه امور هستند. در ايمان و اخلاص، در زهد و تقوي، در صبر و استقامت، در توکل و فداکاري، در شجاعت و دلاوري، در نظم و نظافت، در عبادت و خودسازي و خلاصه در تمام اعتقادات، اعمال و گفتار کامل ترين سر مشق براي انسان هاي جهان هستند و مردم با پيروي از اين الگوي نيکو مي توانند به سعادت دنيا و آخرت برسند. 2.خلق عظيم پيامبر(ص) «وَ إِنَّکَ لَعَلي خُلُقٍ عَظِيمٍ» در اين آيه خلق بي مانند پيامبر را با صفت «عظيم» مي ستايد و او را کانون عالي ترين صفات انساني معرفي مي کند. تو کانون محبت و عواطف و سر چشمه رحمت الهي هستي. کفار آزارت مي دهند و تو آنها را انذار مي دهي. ناسزايت مي گويندو تو براي آمرزش آنها دست به دعا بر مي داري. بر تو سنگ مي زنند و خاکستر بر سرت مي ريزند و تو هدايت آنها را طلب مي کني. 3.پيامبر اکرم اُسوه صبر و استقانت(صبر جميل) هدايت مردمي که در ميان آنها افرادي لجوج، ناآگاه، مغرض و متعصب وجود دارد هميشه با مشکلات و رنج هاي فراوان همراه است. زيرا آنها دائم مشغول توطئه و کارشکني هستند. تحمل اين مشکلات پايداري و صبري عظيم مي طلبد. وقتي رسول اکرم صلي الله عليه و آله دعوت خود را آغاز نمود، آزار و اذيت مخالفان هم از هر سو آغاز شد. گاه وجود مقدس آن حضرت را سنگسار مي کردند، آن چنان که بدن مبارکش مجروح مي شد. زماني خاکستر و احشاء شتر بر سرش مي ريختند. گاه ساحر، ديوانه و شاعر خطابش مي کردند. مدتي او و يارانش را در محاصره قرار دادند و زماني هم کمر به قتل بستند. امّا پيامبر صلي الله عليه و آله همه دشواري ها و ناملايمات را با توکل بر خدا و استقامت تحمل نمود. در آياتي از قرآن به پيامبر اکرم فرمان مي رسد که در انجام رسالت خود و عمل به دستورات خدا و تحمل آزار مخالفان، صبر و شکيبايي پيشه کند. 4.چهار خصوصيّت پيامبر(ص) در يک آيه «لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْکُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ؛ هر آينه پيامبري از خود شما، بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج مي دهد بر او گران مي ايد، سخت به شما دلبسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.» الف. از جنس خود مردم(رسول من انفسکم) ب. رنج و ناراحتي مردم بر او سخت ناراحت کننده است.( عزيز عليه ما عنتتم) ج. علاقمند به مردم (حريص عليکم) د. رئوف و مهربان نسبت به مؤمنان.(بالمؤمنين روف رحيم) 5.عبادت و تهجّد پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله خداوند، رسول اکرم صلي الله عليه و آله را به شب زنده داري امر فرمود تا از اين طريق به مقام محمود دست يابد. قرآن در سوره اسراء مي فرمايد:«و من اليل فتهجد به نافلة لک عسي اييبعثک ربک مقاماً محموداً» در کيفيت نماز شب آن حضرت آمده است که، پيامبر آب وضو و مسواک خود را از قبل مهيا مي فرمود و مانند يک رزمنده سنگرنشين، خواب ممتد و طولاني نداشت، آن حضرت پس از خوابي کوتاه بيدار مي شد و چهار رکعت نماز مي خواند و سپس قدري مي خوابيد و دوباره برمي خاست و به همين ترتيب عمل مي کرد. ايشان هر بار که بيدار مي شد به آسمان نگاه مي کرد و اين آيات را تلاوت مي کرد: «ان في خلق السموات و الارض و اختلاف الليل و النهار لايات لاولي الالباب...» اين گونه آيات هم انسان را به تفکر در نظام آفرينش تشويق کرده و ضمناً با بيان برخي اوصاف فرزانگان، ديگران را هم به فرزانه شدن ترغيب مي کند و هم هدف داراي نظام خلقت را گوشزد مي کند و هم روش نيايش در پيشگاه خداوند را براي امن از عذاب دوزخ به سالکان مي آموزد. شب زنده دار واقعي کسي است که عبادت عملي او با عبادت فکري وي هماهنگ باشد از اين رو پيامبر گرامي که بر اساس آيه سوره اسراء شب زنده دار بود، بر اساس آيات سوره آل عمران، تفکر در معارف را با شب زنده داري توأم کرد. صادق آل محمد (ص) دوران سي و چهار ساله امامت امام صادق عليه السلام ، عصر شکوفايي معارف اهل بيت عليهم السلام بود. آن حضرت در اين دوران از درگيري بني اميه و بني عباس و اشتغال آن ها به خودشان استفاده کرده و با توجه به نياز شديد جامعه آن زمان و آماده بودن زمينه اجتماعي، با ايجاديک حوزه وسيع علمي وديني، به تربيت شاگردان بسياري در زمينه هاي مختلف علمي و مذهبي پرداختند. عده شاگردان معروف ايشان را تا چهار هزار نفر و مجموع آن ها را تا 12 هزار نفر هم نوشته اند. ما نيز امشب سر کلاس درس ايشان حاضر مي شويم و با خواندن احاديث آن حضرت، خود را در زمره شاگردان و شيعيان آن امام بزرگ در مي آوريم: حديث اول : هر که براي خدا دوست دارد و براي خدا دشمن دارد و براي خدا عطاء کند ، از کساني است که ايمانش کامل است . حديث دوم : از دو مسلمان که به هم برخورد مي کند آن که ديگري را بيشتر دوست دارد بهتر است . حديث سوم : همه خير در خانه اي نهاده شده و کليدش را زهد و بي رغبتي به دنيا قرار داده اند . حديث چهارم: هر مؤمني به بلائي گرفتار شود و صبر کند ، اجر هزار شهيد براي اوست . حديث پنجم : سليمان ديلمي مي گويد : به امام صادق - عليه السلام - عرض کردم فلاني در عبادت و ديانت و فضيلت چنين و چنان است . فرمود : عقلش چگونه است ؟ گفتم نمي دانم . فرمود : پاداش به اندازه عقل است . حديث ششم : عاقل ترين مردم خوش خلق ترين آنهاست . حديث هفتم : شخصي از امام صادق - عليه السلام - پرسيد عقل چيست ؟ فرمود : چيزي است که به وسيله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آيد . آن شخص گويد : گفتم پس آنچه معاويه داشت چه بود ؟ فرمود : آن نيرنگ است ، آن شيطنت است ، آن نمايش عقل را دارد ، ولي عقل نيست . حديث هشتم : به امام صادق عليه السلام عرض شد . کدام اعمال بهتر است ؟ فرمود : نماز در وقت و نيکي با پدر و مادر و جهاد در راه خداي متعال .