آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۵۱ بعد از ظهر
|
|||||||
افسانه سر به محمل کوبیدن حضرت زینب سلام الله علیها
مروری اجمالی بر اصل داستان و اثبات اولین تناقض آشکار در متن داستان : داستان شکستن سر حضرت زینب کبری سلام الله علیها را فقط علامه مجلسی در بحارالانوار نقل کردند و سایر مقاتل متاخر از قبیل معالی السبطین ، نفس المهموم و ... همه سند روایت را به کتاب بحار ارجاع میدهند ... در این کتاب مرحوم علامه مجلسی نقل میکنند که در برخی کتابهای معتبر از مسلم جصاص روایت شده است. قبل از بیان مختصر مطلوب از واقعه این روایت را مسلم جصاص ( گچ کار ) به عنوان شاهد ماجرا نقل میکند با فرض صحت روایت ( در حالیکه مرحوم علامه نام کتابهای معتبر را نقل نمیکنند ) او که به عنوان گچ کار دارالامارة توسط ابن زیاد مشغول به کار بود در میان داستان اینطور نقل میکند : اسرای کاروان کربلا به منطقه کناسه رسیدند و عده ای از مردم جمع شده بودند و منتظر اسیران بودند. در حدود چهل شتر بودند که زنان و کودکان اسیر را بر آن نشانده بودند ... شتران برهنه ای که بر روی آنان زنان و بچه های فاطمه سلام الله علیها و از اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند و در میان آنان علی ابن الحسین علیه السلام را دیدم که بر شتر برهنه ای سوار کرده بودند ... در قسمت اول روایت مسلم جصاص تصریح میکند که اسرا بر روی شتران برهنه ( بی جهاز و محمل و ... ) سوار بودند ولی در بخش پایانی این روایت او نقل میکند : دیدم وقتی زینب کبری چشمش به سر برادر افتاد به شدت پیشانی خود را به چوب محمل زد که خون از پیشانیش جاری شد و با چشم گریان اشعاری را قرائت میکند در قسمت دوم روایت مسلم جصاص از محملی سخن میگوید که بنابر تصریح خودش در بخش اول وجود نداشته است ... شتران همه برهنه بوده اند و حتی جهاز و لجام و ... هم نداشتند چه رسد به محمل ( اتاقک کوچکی که بر روی شتر سوار میکنند تا مخدرات و نسوان از دید مردم پنهان شوند ) ... مضافا بر اینکه همه مقاتل بدون استثنا تصریح میکنند بر اینکه بنابر نقشه دشمن جهت اذیت و آزار اسیران ، شتران برهنه شدند و محمل و جهاز آنان برداشته شده تا طی طریق در منازل به سختی انجام شود ... این مطلب برگرفته شده از کتابی بنام «نورالعین فی مشهد الحسین» میباشد که نویسنده آن مشخص نیست و تنها به «ابراهیم بن محمد نیشابوری اسفراینی» نسبت داده میشود که شخصی اشعری مذهب و شافعی مسلک بوده است. بسیاری از علما تصریح کردهاند که این کتاب بیاعتبار میباشد. چنانچه محدث بزرگوار مرحوم شیخ عباس قمی صاحب مفــاتیح الجنـــــــان بیان میکند که : نسبت سر شکستن به حضرت زینب بعید است چون ایشان عقیله بنی هاشم و صاحب مقام رضا و تسلیم است (منتهی الآمال ، ج 1 ، ص 75 ). وی سپس با استناد به کتابهای معتبر مینویسد که اصلاً محمل و هُوْدَجی در کار نبود تا آن حضرت سرش را به آن بکوبد . همچنین عالم بزرگوار «آیتالله حاج میرزا محمد ارباب» نیز در خصوص بیاعتبار بودن کتاب «نورالعین» و بی اساس بودن گفته های «مسلم جصاص» تاکید دارد (الاربعین الحسینیه، میرزا محمد ارباب ، چاپ اسوه ، ص 232) . به دلایل زیر این خبر اساس و پایهای ندارد : الف )- تنها در کتاب نورالعین نوشته شده که طبق آنچه گفته شد بی اعتبار است . و در سایر کتابهای معتبر دینی این مطلب گزارش نشده است . ب ) - سند ندارد و به عبارت دیگر راویان آن در جایی ذکر نشده است . ج ) - در اشعاری که به حضرت زینب نسبت داده اند مصرعی آمده که در آن حضرت خطاب به امام حسین ( ع ) میفرمایند: اگر با من حرف نمی زنی لااقل با دختر صغیر خود فاطمه سخن بگو . در حالی که بنا به تصریح همه مورخان اسلامی ، فاطمه بنت الحسین که فاطمه کبری هم خوانده میشود در آن زمان (حادثه عاشورا) زن بزرگ و شوهر داری بود که همسرشان حسن بن حسن( ع ) معروف به حسن مثنی بوده و در روز عاشورا پس از آنکه زخمهای فراوانی برداشته بودند از مرگ نجات یافت . و از دختر دیگری بنام فاطمه که صغیر بوده ، در کاروان اسرا نام برده نشده است و آنکه در میان روضه خوانان بنام فاطمه صغری معروف است به قول خود روضه خوانان به علت بیماری در مدینه مانده بود و در حماسه عاشورا شرکت نداشت . د ) - در بیت دیگری از همان اشعار منتسب به حضرت زینب ، حضرت امام حسین به سنگدلی و قساوت قلب متهم شده که حتی با تمسک به صنایع ادبی ، مانند تجاهل عارف هم قابل توجیه نیست . ه ) - با توجه به شخصیت معرفی شده حضرت زینب در متون اسلامی که ایشان را آدمی خویشتندار و رضا و تسلیم معرفی کرده اند ، آنچه در این کتاب گفته شده با آنچه در سایر متون معتبر اسلامی آمده متضاد است وچهره دیگری از حضرت زینب معرفی شده است . علاوه بر آنچه گفته شد ، اگر بر فرض محال چنین گفته ای صحت داشته باشد که ندارد ، عمل قمه زنان با فعل حضرت زینب تفاوت آشکار دارد.
می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||||||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|