ثبت 27 هزار گناه در چند ثانيه؟!
حجتالاسلام مهدي حسينپور
به نام خالق یکتا
انسانها اگر بخواهند سلامتي جسمي خود را حفظ كنند، بايد بعضي از مواد غذايي را مصرف كنند و از بعضي مواد غذايي هم كه برايشان مضر است اجتناب كنند. آن دسته از انسانها كه اجتناب كردن را در زندگي خود مورد توجه قرار نميدهند، سلامتي خود را از دست ميدهند و بايد به دكتر مراجعه كنند تا بتوانند سلامتي جسمي خود را مجدداً به دست آورند. دكتر نيز نسخهاي را كه شامل دو بخش انجام دادنيها و انجام ندادنيهاست براي مريض ميپيچد و به او ميگويد شما بايد اين مواد غذايي و اين داروها را مصرف و از برخي مواد خوراكي نيز اجتناب و دوري كني تا بيماري برطرف شود. دكتر محترم، تأكيد زيادي بر اجتناب كردن دارد، چراكه اگر مريض، از آنچه نهي شده، اجتناب نكند، نه تنها سلامتي خود را به دست نخواهد آورد، بلكه جان خود را نيز به خطر خواهد انداخت. اصولاً انسانهايي كه به سلامتي خود اهميت ميدهند، مفهوم اجتناب را به خوبي درك ميكنند و تمام تلاش شان را براي رعايت اين اصل مهم به كار ميگيرند. پس از بيان اين مقدمه، اكنون اين سؤال مطرح ميشود: وقتي ما تا اين اندازه به جسم خود اهميت ميدهيم و براي حفظ سلامتي جسممان تلاش ميكنيم، پس روح و جانمان چقدر اهميت و ارزش دارد؟!
براي حفظ سلامت روحمان چه بايد كنيم؟
انسان، تشكيل يافته از روح و جسم است و همه ما به خوبي ميدانيم كه حقيقت هر انساني به روح اوست. زماني كه هفت سالمان است، ميگوييم (من) و زماني هم كه 70 سالمان ميشود، باز هم ميگوييم (من). جسم تغييرات زيادي كرده است ولي من، همان من است.
ما كه اينقدر به جسممان اهميت ميدهيم، براي روحمان چقدر ارزش قائليم؟ براي حفظ سلامت روح چه بايد كرد؟ چه عواملي سبب سلامت و نشاط روح ميشود؟ و چه عواملي سبب ناسالمي و مريضي روح آدمي خواهد شد؟ جسم هر انسان پس از فرا رسيدن مرگ و دفن شدن در زمين، از بين ميرود ولي روح آدمي حتي پس از مرگ به حيات خود ادامه ميدهد و سزاوار بهترين الطاف از طرف پروردگارش خواهد بود. اما براي رسيدن به مهرباني خدا و بهرهمندي از نعمتهاي بهشتش، چه بايد كنيم؟ و براي دور شدن از خشم الهي و آتش سوزان جهنمش چه كنيم؟ به بيان ديگر براي اينكه به رضايت خداوند برسيم، چه كارهايي بايد انجام دهيم و از چه كارهايي اجتناب كنيم؟
مرحوم آيتالله بهجت (ره) ميفرمودند: همه از من ميپرسند چه كار كنيم؟ من ميگويم بگوييد چه كار نكنيم
فنون اجتناب كردن را بياموزيم
در آخرين جمعه ماه مبارك شعبان، رسول خدا (صلی الله علیه وآله) براي مردم سخنراني كردند و از آداب ماه مبارك رمضان برايشان گفتند. در پايان سخنراني، حضرت علي (علیه السلام) با كسب اجازه از ايشان، سؤال كردند:«ما افضل الاعمال في هذا الشهر؟» بهترين عمل در ماه مبارك رمضان چه عملي است؟ حضرت پاسخ دادند:«الورع عن محارم الله» اجتناب و دوري كردن از حرامهاي خداوند.
شاهكليد اصلي رابطه با خداوند، گناه نكردن است و ماه مبارك رمضان، بهترين فرصت و ميدان براي ياد گرفتن فن اجتناب و گناه نكردن است. خداوند وقتي انسانها را سفارش به روزه گرفتن ميكند، نتيجه و ثمره اين عبادت را مهارت پيدا كردن در فن اجتناب ميداند. در آيه 183 سوره مباركه بقره اشاره شده است:«اي كساني كه ايمان آوردهايد، روزه گرفتن بر شما واجب شده است همانطور كه بر افراد قبل از شما واجب شده بود. شايد با تقوا شويد.» حضرت علي (علیه السلام) ميفرمايند:«التقوا اجتناب» تقوا همان اجتناب و دوري كردن است. (غررالحكم، ص 268)
در كتابهاي فقهي، روزه اينگونه تعريف شده است: «كف النفس عن الاكل و الشرب و...» روزه گرفتن يعني اجتناب و دوري كردن از خوردن و آشاميدن. اجتناب، مهمترين بخش از دستورات خداوند است كه انسان را به رشد حداكثري ميرساند و به انسان قدرت مديريت ميدهد. اولين دستور خداوند به آدم، اجتناب از نزديك شدن به آن درخت بود.
دين يعني اجتناب از هرگونه اعتقاد فاسد. عقل يعني اجتناب از هر گونه تفكر و رفتار ناسالم. حيا يعني اجتناب از ابراز هرگونه رفتار زننده و زشت. روزه يعني اجتناب از خوردن و آشاميدن و تقوا يعني اجتناب از گناه. اساساً هر انسان عاقلي اهل اجتناب است. هر جايي نميرود، هر حرفي را نميزند، با هر كسي رفاقت نميكند، هر فكر و عقيدهاي را نميپذيرد. به عبارت ديگر، انسان عاقل، خط قرمزهاي خداوند را به طور كامل رعايت ميكند و كسي كه قدرت اجتناب دارد، يك مدير نمونه است كه ابتدا توانسته است خودش و خواستههايش را مديريت كند. وقتي ما در ماه مبارك رمضان 16 ساعت يا بيشتر از آن را از خوردن و آشاميدن آنچه حلال است اجتناب ميكنيم، آيا نميتوانيم از حرام خداوند اجتناب كنيم؟! انسان، چقدر بايد ضعيف باشد كه نتواند در اين ماه عزيز، عزم و اراده خود را براي ترك گناه تقویت كند و از رمضان درس اجتناب نگرفته باشد!
پاداش اجتناب، لذتي شيرين و حلال است
اجتناب سخت و طاقت فرساست ولي پاياني شيرين دارد. سرانجام اين تحمل و صبر، 30 افطار لذيذ است كه انسان در آن در لحظه، آزاد آزاد است و هر آنچه از حلال بخواهد ميخورد و ميآشامد. اين اجتناب است كه غذاي شامگاهي را لذتبخش و انسان در كمال آرامش از آن استفاده ميكند و طبيعتاً افطاري كه از اجتناب سرچشمه گرفته است، از خوردن شام لذتبخشتر است. اين قاعده در خيلي موارد ديگر از زندگي صدق ميكند. مثلاً اين قدرت اجتناب است كه از ازدواج نيز دو مفهوم متفاوت ميسازد. يكي ازدواج را محدوديت ميداند و از آن نهي ميكند و ديگري ازدواج را آزادي و شديداً به آن توصيه ميكند. فردي كه قدرت اجتناب نداشته است و روح خود را به هر گناهي آلوده كرده، يقيناً ازدواج براي او محدوديت است. او قبلاً با چندين دختر رابطه آزاد و بدون قيد و تعهد داشته است و اكنون ميخواهد رابطهاش را به همسرش محدود كند. طبيعتاً ازدواج براي او لذتبخش نخواهد بود و چنين زندگي سرانجام مطمئني ندارد ولي كسي كه درس اجتناب را به خوبي آموخته است و دامان خود را به گناه آلوده نكرده و با هيچ نامحرمي رابطهاي نداشته است؛ ازدواج براي او حكم آزادي دارد. يك آزادي آرامش بخش، همراه با امنيت و تعهد دو طرفه، ثمره اجتناب است. در چنين زندگياي، شور و نشاط، حكم جاودانگي دارد.
بركات تقوا و اجتناب بيشمار است
در قرآن كريم، از اجتناب تعبير به تقوا شده است و پاداشهاي بسيار ارزشمندي را براي كساني كه آن را رعايت كنند در نظر گرفته شده است. چند نمونه از آثار و نتايج و بركات تقوا (اجتناب) عبارتند از:
-1 اگر تقوا داشته باشيم، از جايي كه انتظار آن را نداريم، خداوند به ما روزي ميدهد. (سوره طلاق ، آيه 3)
-2 اگر تقوا داشته باشيم، خداوند راه نجات از مشكلات و سختيها را به ما نشان ميدهد. (طلاق 2)
-3 اگر تقوا داشته باشيم، گناهان گذشته ما بخشيده خواهد شد. (مائده 65)
-4 اگر تقوا داشته باشيم، خداوند به ما قدرتي ميدهد كه بتوانيم حق را از باطل جدا كنيم. (انفال 29)
-5 اگر تقوا داشته باشيم، خداوند بركات آسمان و زمين را بر ما فرود خواهد آورد. (اعراف 96)
رسول گرامي اسلام در سفر آسماني خود (سفر معراج) باغهايي زيبا و سرسبز را مشاهده كردند كه در آتش ميسوخت! جبرئيل عرض كرد وقتي بندگان خدا، مشغول ذكر و دعا ميشوند و كارهاي نيك انجام ميدهند، در حقيقت باغهاي بهشتي و قصرهاي زيبايي را براي خود آباد ميكنند ولي زماني كه نافرماني ميكنند و گناهي را مرتكب ميشوند، در واقع شعلهاي از آتش را به جان اعمال نيكشان مياندازند تا همه آنها را از بين ببرد و زحماتشان را خاكستر كند.
جوانان ما اهل اجتنابند ولي...
جوانان عزيز ما اهل اجتنابند، اما با توجه به شرايط فعلي جامعه و دسيسههاي دشمن و غفلت برخي از مسئولان، متأسفانه مدت زمان بين بلوغ و ازدواج جوانانمان بسيار افزايش يافته و اين خود كار را بر جوانان سختتر كرده است. در حال حاضر، بلوغ زودهنگام را به جان جوانانمان انداختهاند و از آن طرف هم سن ازدواج را بالا بردهاند. حالا بگوييد اجتناب از 12 ، 13 سالگي تا 30، 35 سالگي انصاف است؟!
جلوهگريهاي زنان و دختران را در خيابانها چه كنيم؟ به دختران بگوييم خودشان را بپوشانند يا به پسران بگوييم كور شوند؟ با فيلمها و سريالهايي كه عشقهاي خيالي و رابطههاي دروغين را تبليغ ميكنند چه كنيم؟ هنرمنداني كه به عنوان الگو معرفي ميشوند ولي هنوز خودشان در سن 40 سالگي ازدواج نكردهاند و در زندگيشان بارها و بارها عاشق شدهاند را چگونه توجيه كنيم؟
اين يك جنگ نابرابر است كه جوانان ما به تنهايي از عهده آن بر نميآيند و نياز به كمك جدي دارند. آنهايي كه ازدواج كردهاند و شغل مناسبي هم دارند، با چه رويي به جوانان ميگويند عزيزم اجتناب كن. اجتناب كه سخت نيست. نفسشان از جايي گرم بيرون ميآيد وگرنه فكري به حال اين جوانان عزيز كشورمان ميكردند. با اين همه بايد با جوانانمان صميمانه سخن بگوييم: عزيزان من بدانيد كه پاك بودن و اجتناب كردن از گناه، در جواني معنا ميشود. دوري كردن از گناه، در جواني ارزش دارد. وگرنه زماني كه انسان، قدرت بر گناه نداشته باشد، اجتناب هم ارزشي نخواهد داشت. همانند كسي كه بينايي خود را از دست داده است و ميگويد من به نامحرم نگاه نميكنم! با چشم سالم با زبان سالم با پاي سالم، گناه نكردن مردانگي است. شما عزيزان با خدا معامله ميكنيد. پس بدانيد همان خدايي كه شاهد اعمال ماست، در قيامت هم خودش به حساب ما خواهد رسيد. او سميع، بصير و قادر است. سميع است يعني تمام سخنان ما را ميشنود. بصير است يعني تمام اعمال و رفتارمان را زير نظر دارد. قادر است يعني داراي قدرتي بينهايت است.
او ميتواند بينايي را از چشمان گناهكار ما بگيرد. او ميتواند پايي را كه به سمت گناه ميرود فلج كند. او ميتواند زباني را كه به فحش و دروغ ميچرخد لال كند. او قدرت دارد دستي را كه در حال به اشتراك گذاشتن گناه در شبكههاي اجتماعي و مجازي است از كار بيندازد. خداوند ميبيند و ميشنود و قدرت بر عذاب هم دارد ولي او عجلهاي براي انتقام گرفتن ندارد. خدا مهربان است و حق انتخاب را به ما داده است تا آگاهانه انتخاب كنيم و مرزهاي گناه را رد نكنيم.
27 هزار گناه در چند ثانيه ثبت ميشود
امام سجاد (علیه السلام) فرمودند: واي به حال كسي كه يكانش از دهگانش بيشتر شود. سؤال شد يابن رسول الله، منظورتان چيست؟! امام (علیه السلام) پاسخ دادند که خداوند در قرآن وعده داده است به خاطر هر خطا و اشتباهي كه مرتكب شويم، يك گناه برايمان ثبت كند و به خاطر هر كار خوبي كه انجام دهيم، 10 برابر پاداش دهد. پس واي به حال كسي كه گناهانش، يكي يكي روي هم انباشته شود و بر كارهاي خوبش كه 10 تا10 تا هستند سبقت بگيرند.
دلم به حال آن جوان ميسوزد كه با خوشحالي ميگفت در شبكههاي مجازي كانالي با 27 هزار عضو تشكيل داده است كه در آن فقط گناه را به اشتراك ميگذارد!
كسي فكرش را ميكرد، روزي بيايد كه علم آنقدر پيشرفت كند كه با لمس كردن يك صفحه در چند ثانيه، بتوان 27 هزار گناه را به نام خود ثبت كرد؟ و 27 هزار نفر را به گناه آلوده كرد؟! اكنون بهتر ميشود به عمق معناي اجتناب پي برد و يقين پيدا كرد انسان با اجتناب و نه گفتن به گناه است كه رشد ميكند. اجتناب رمز سربلندي يك فرد ، يك خانواده و يك ملت است.
خداوند به جوانان ما قدرت اجتناب از گناهان را و به مسئولان ما قدرت اجتناب از هوا و هوس و غرق شدن در قدرت را و به زنان و دختران ما قدرت اجتناب از خودنمايي و جلوهگري در خيابانها را و به عالمان ما قدرت اجتناب از غرور و حسادت را و به رسانههاي ما قدرت اجتناب از دروغ و تكذيب را عطا كند. انشاءالله.