آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
نمایش موضوع به شکل عادی | |||
اطلاعات نویسنده |
سوال:آیا روایت ( أنا من العرب ولیس العرب منی)صحیح میباشد؟
پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۲:۴۵ قبل از ظهر
[#4]
|
||
مدیر انجمن بخش پرسش و پاسخ جناب عالمانه
شماره عضویت :
443
حالت :
ارسال ها :
59
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
190
اعتبار کاربر :
1690
پسند ها :
140
تشکر شده : 199
|
بنام خدا
سلام عليكم پس از حستجو در منابع اين روايت را من به اين صورت در منابع با سند يافتم محمد بن عبد الله الحافظ الكوفي المعروف بمطين حدثنا العلاء بن عمرو الحنفي حدثنا يحيى بن زيد الأشعري حدثنا ابن جريج عن عطاء عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( أحب العرب لثلاث : لأنه عربي ، والقرآن عربي ، ولسان أهل الجنة عربي ) علما اهل سنت و غيره در موضوع سند اين روايت چنين نظراتي بيان كرده اند كه اغلب انها دال بر خدشه بر روايت است مانند انچه در كتاب فتاوا ابن تيمه حراني امده به اين شكل قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله : " وكذلك روى أبو جعفر محمد بن عبد الله الحافظ الكوفي المعروف بمطين حدثنا العلاء بن عمرو الحنفي حدثنا يحيى بن زيد الأشعري حدثنا ابن جريج عن عطاء عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( أحب العرب لثلاث : لأنه عربي ، والقرآن عربي ، ولسان أهل الجنة عربي ) قال الحافظ السلفي : هذا حديث حسن . فما أدري أراد حسن إسناده على طريقة المحدثين ، أو حسن متنه على الاصطلاح العام ، وأبو الفرج بن الجوزي ذكر هذا الحديث في الموضوعات ، وقال : قال الثعلبي : لا أصل له ، وقال ابن حبان : يحيى بن زيد يروي المقلوبات عن الأثبات ، فبطل الاحتجاج به ، والله أعلم " انتهى من "اقتضاء الصراط المستقيم" (1/158) . وروى الطبراني في الأوسط عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( أنا عربي ، والقرآن عربي ، ولسان أهل الجنة عربي قال الألباني في السلسلة الضعيفة رقم 161 : موضوع . كه به شكلي دلالت و سند را مخدوش ميكنند اما از منظر شيعه يك تامل بيشتري مورد نياز است ابتدا اينكه در طبقات سند از ابن عباس تا ابن جريج و حتي يحي ابن زيد اشعري اختلاف كمتر و خدشه بسيار كم تر است اما در ديگر طبقات محل اشكال است و ظاهر امر مشتبه خود ابن جريج كه در سند امده با توجه به توثيقات شيعه مانند توثيق شيخ طوسي رحمه الله اما مذهب ايشان محل اختلاف و بسياري او را سني مذهب دانسته اند به هر حال سند روايت محل خدشه است و دلالت هم با تعابيري ميتواند مورد اختلاف علما فقه الحديث باشد چه بسا در مورد دلالت ميتوان از حديث به تعابيري دفاع كرد اما اگر مراد پرسشگر محنرمه اين است كه از حديث نوعي تعصب قومي و قبيله اي به نظر برسد اين قطعا صحيح نبوده و دليلي بر ان نداريم و حتي در صورت صحت روايت (كه بيان شد در هر دو بخش سند و متن محل اشكال است ) چنين معنايي از ان مترادف نيست اميدوارم بزرگواران علوم حديث اشكالات حقير را گوشزد بفرمايند و السلام عليكم و رحمه الله عالمانه |
||
|